tirsdag 6. januar 2009

My second home...

Jeg befinner meg naa i Dar es Salaam, Sinza, der jeg bodde i 7 maaneder. Det er baade godt og rart aa vaere tilbake. Mange inntrykk og opplevelser sitter jeg inne med. Lukt av brensel, crazy bilkjoering, fiskeselgere som vekker deg om morgenen, masse soepple, tanzaniansk mat som smaker utmerket, ugali nam, nabobarna som husker deg igjen, til og med han minste paa 1 1/2 aar. Leiligheten har blitt pusset opp. Flislagt gulv, mulighet til aa trekke ned i dohullet, vifte i taket, teppe paa gulvet...det er som aa komme tilbake til en luksusleilighet. Hehe. Det er godt aa vaere her og bli en del av dem igjen. De husker meg igjen og hilser saa masse. En god og varm velkomst. Noe er forandra... Nabobarna er syke. Fattigdom. Doed. Trenger ikke aa skrive mer om det. Vil ikke. Minste mann paa 1 1/2 har vaert kosete siden jeg kom igaar. Akkurat som han har faat alt for lite oppmerksomhet og omsorg i det siste. Jeg vet ikke. Men det er godt aa kunne faa lov til aa gi han min kjaerlighet. Jeg elsker disse barna. De betyr alt for meg! Naa som jeg er her, saa er det de som jeg skal bruke mest tid sammen med. Jeg har det godt, men samtidig kjenner jeg at jeg savner Norge. Mye har forandret seg siden sist, og jeg syns det er godt aa kunne kjenne savnet etter Norge. Selv om Norge er hjemlandet mitt, vil jeg kalle Tanzania my second home. Om jeg vil eller ei, saa har jeg lagt igjen en del av meg selv her i Dar. De siste dagene som jeg har i Dar skal jeg bruke paa de naermeste og gi dem mye av min oppmerksomhet. Jeg skal jo snart hjem... Det er naa jeg maa benytte muligheten!

2 kommentarer:

Helene sa...

Ååh. Solvår. Du er tøff. Godt å høre fra deg. Nyt dagene!!

Sissil Egge sa...

Det var forferdelig å se alt som hadde skjedd da tiden der "stod stille" da vi var hjemme. Drømte om Tanzania i natt, om barna, esteria og petro at jeg dro tilbake igjen, enda en gang, alt var forandret enda mer. Tankene ligger der og gnager.. Det kommer de til å gjøre i lang tid.

Gla i deg!