onsdag 23. januar 2008

Hvordan ha 3 klasse i gym...

Foer timen hadde Sissil og jeg planlagt timen i detalj. Hermegaase, stivheks og doktorsisten. Vi forsikret oss at lekene ikke skulle vaere alt for avanserte med tanke paa at det var snakk om 3 klassinger, og at kommunikasjon kunne bli et problem. Barna forstaar svaert lite engelsk, og vi kan ikke flytene swahili. Dere skjoenner greia. Allikevel dukket vi opp til timen med godt mot og store forhaapninger om at dette skulle gaa bra. Barna satt forventingsfulle paa bakken og hoerte paa wazunguene prate et slags blandingsspraak mellom engelsk og swahili. Introduksjonsdelen var over og foerste aktivitet var hermegaasa. Alle barna skulle staa i en koe bak meg, og deretter ape etter alt det jeg gjorde. Denne biten av timen gikk faktisk ganske bra. Jeg loep, og de loep. Jeg to indianerhopp, og de tok indianerhopp. Plutselig var det ingen koe lenger, og flere av barna ville loepe forbi meg. Jaja, de faar vel lov til det da. I hvertfall er de i aktivitet, og det er vel det som er viktigst. Andre oevelse var stivheks. Vi valgte aa leke med stiv stein i steden for heks fordi det er mye lettere aa hoppe over enn aa krabbe mellom beina. Jeg skulle vaere proevekaninen og vise de andre hvordan det skulle gjoeres. Deretter ble det valgt ut en som hadde sisten, men problemet var at eleven som hadde sisten bare ville ta meg. Dermed var det kun meg som maatte loepe rundt og bli sliten. Doktorsisten foregikk paa sammen maate. Sissil og jeg var de eneste de ville ta. Vi skjoente fort at alt ikke gikk etter planen. Guttene ville spille fotball, og kun fotball, og jentene fikk ikke lov til aa vaere med. Vi bestemte oss for aa dele klassen i to. Sissil tok guttene med til fotballbanen, mens jeg maatte bruke kreativiteten til aa finne en for jentene. Jentene sloss for aa faa holde meg i haanda og ta paa haaret mitt. Blondiner i Afrika er visst ikke saa alt for normalt har jeg forstaatt. Jentene var ikke saa klar for aa leke, dermed ble det en gymtime med sosialtsamvaer. De fikk lov til aa holde meg i haanda og ta paa haaret. Det viktigste var at alle var fornoeyde. Men gymtime ville jeg kanskje ikke kalt det...

Ingen kommentarer: