onsdag 27. august 2008

Mye nytt

Nå er jeg på veg til å etablere meg i selveste hovedstaden, Oslo. Mye er nytt. En leilighet på Marienlyst sammen med Lydia og Karoline. Et helt nytt år på Norges Idrettshøgskole. En vanskelig slutt på fotballaget mitt, Fart. Mange nye mennesker og et liv fullt av nye opplevelser. Oslo har liksom aldri vært min favoritt by. Jeg skulle aldri finne meg i å flytte til Oslo!! Den var alt for stor for lille meg og selve byen syntes jeg var stygg og stuslig. Nå har jeg vært her i snart 2 uker, og jeg kjenner at jeg begynner allerede å føle meg hjemme. Alt går seg til og jeg har visst fått gaven av å tilpasse meg fort. Det merket jeg også i Tanzania. Selv om det er mye nytt, koser jeg meg her i Oslo. NIH har fått et godt førsteinntrykk på meg. Mange bra mennesker, og et supert miljø som jeg trur du sjeldent finner blant høgskolene i landet. Jeg er heldig som har kommet inn på NIH, og jeg har tenkt meg å få best mulig ut av året. Tanzania er ikke fullt så mye i tankene mine nå som det var før. Jeg gleder meg sykt til å dra tilbake 1 juledag, men nå må jeg fokusere på livet jeg har her og ikke tenke så mye på hva jeg ikke har. Det gjelder å leve 100% der du er. Være positiv og utnytte hver dag som går. Vi lever jo bare en gang, og da gjelder det å leve hver dag som går som det skulle være din siste dag. Ikke sant? Trur nok ikke alle er enige det. Det er viktig med hvile også, men det jeg mener er at vi må lære oss å sette pris på det vi har og ikke være på leting etter noe større og mer hele tiden. Tenk så slitsomt å leve sånn hele tiden. Ofte er det rett foran nesa vår uten at vi ser det. Jeg vet at jeg slet med dette tiden etter jeg kom hjem fra Tanzania. Da var alt bare dritt i Norge. Ingen ting var bra nok og jeg ville bare bort fra Norge, kulturen, språket, menneskene, janteloven og utakknemlige nordmenn. Jeg har nå innsett at det går fint an å leve som en afrikaner i dette landet og Norge har også mye rikt å by på. I går var jeg på tur rundt i byen, og jeg kom i kontakt med mange mennesker som var totalt ukjente for meg. Det var en god opplevelse! Det funker fint i Norge også å ta en god prat med kiwikassedama, stoppe en person på gata for å spørre om stedsbeskrivelse og deretter holde praten gående etter du har fått svar. Det gjelder bare å tørre å ta kontakt, og jeg vet at mennesker setter pris på det. Prøv selv!! Lover å gi litt mer oppdatering rundt hva som skjer i livet mitt framover. Det er mye som skjer i Solvårs lille verden :D

Ingen kommentarer: