lørdag 24. juli 2010

Tilbake i Tanzania

Jeg har naa veart her i 4 dager og sammen med min kjaere Ole Joergen har vi allerede faatt oppleve mye spennende og nytt.

Idag var vi i slummen aa besoekte ei jente som heter Fatuma som jeg kjenner godt fra da jeg bodde her. Jeg ante ingenting om hennes naavaerende situasjon. Jeg fikk oppleve et hus omringet av soeppel, fattige barn, hoener, kloakk, og jordbunn som gulv. I tillegg ble det fortalt at hun hadde blitt tvangsendt til sin fars familie etter at faren doede av diabetes for snart 2 aar siden. Hun ble tatt ut av skolen og vekk fra sin mor og bror for aa jobbe for farens familie i Dodoma. Det er skremmende hvor mye en mor mister makt og rettigheter dersom hun blir enke. Helt forferdelig! Mammaen Mama Fatuma har kjempet mye men forgjeves for aa faa ha barna sine hos seg her i Dar es Salaam.

Enker med barn lider mye og det gaar selvfoelgelig utover barna. Mangel paa rettigheter kan frata dem hus, eiendom og til og med barn.

Jeg vil bare dele dette med dere i haap om at vi i Norge kan forstaa bedre hvordan livet utarter seg blant mennesker som mister familiemedlemmer.

Ingen kommentarer: