fredag 7. september 2007

Min verden på Hald

Vi holder nå på med å planlegge en Norsk kveld for de internasjonale studentene. Det er sikkert ikke bare bare å komme til vår lille verden opp i Nord. Norge er kanskje av en helt annen "verden" enn det de er vant til. Så planen er da å la dem få bli mer kjent med vårt kjære og dyrebare land, slik at de kan bli mer klar over hvordan vi lever her i Norge. Jeg tror dette kommer til å bli kjempe bra, og vi har kommet opp med mange gode forslag for Norsk Kvelden. Da vi skulle sette oss ned for å finne ut av typiske norske skikker og tradisjoner, fant jeg fort ut at vi har mye å lære av de internasjonale studentene. Høflighet har en helt annen betydning i f.eks Uganda enn i Norge. Jeg kan merke at jeg kan bli skikkelig flau over måten vi oppfører oss på, når jeg sammenligner skikkene med deres skikker. Ja, vi har nok mye å lære når det er snakk om høflighet her i Norge.

Jeg vil også fortelle litt om hvordan det var å begynne på Hald. Da jeg først kom hit, hadde jeg med meg 3 bagger...ja, de var fulle av klær. Under pakkinga hjemme følte jeg at jeg endelig hadde klart å pakke smart. Jeg har det med å pakke for mye, så jeg var godt fornøyd da jeg var ferdig. Jadasådet. Og inn kom jeg på Hald med 3 store bagger, og Juliana (min romvenninne fra Tanzania) møtte meg i resepsjonen og fulgte meg inn på rommet. Jeg begynte å pakke ut sakene mine for å plassere det i klesskapet...og jeg fant fort ut at jeg trengte endel plass. Men det var ikke noe problem for Juliana hadde bare med seg en vanlig bag og hun trengte derfor ikke hyllene i klesskapet. Dermed var det bare å kaste seg over alle hyllene i skapet. Lucky me!! Akkurat da følte jeg meg elendig. Her kom jeg med 3 bagger, masse klær, klær som jeg kanskje ikke kom til å bruke under oppholdet på hald, og jeg følte meg typisk norsk!! Typisk norsk fordi jeg har alt for mye klær, typisk norsk fordi jeg bruker alt for mye penger på meg selv, typisk norsk fordi jeg kjøper det jeg vil ha...skjønner? Typisk norsk er kanskje ikke så bra allikevel... Jeg har nå fått en del aha-opplevelser her på Hald, og jeg har lært mye om det å sette pris på livet her i Norge og på alt det jeg har. Men når alt kommer til alt så betyr ikke det materielle en dritt for at jeg skal ha det bra. Jeg har mye å lære, og jeg føler at jeg er på god vei...

3 kommentarer:

Eirik sa...

Du skriver fint:) ser deg sykt på den ekle følelsen av å være rik. Men vet ikke om vi er så uhøflige. Det er mer det at vi har andre måter å være høflig på...

Solvår sa...

hmm, du sier noe der Eirik. Tenkte mest på den buss skjetsen, og hvordan vi oppfører oss på bussen. Men det er sant at vi har forskjellige måter å være høflige på.

Unknown sa...

Hei Solvår! Nå har mor og jeg tatt en titt på bloggen din. Hyggelig å se det du skriver. Vi kommer til å følger deg tett på nett, så da er det viktig at du følger opp og skriver på bloggen hvordan dagen går. Eller så må du sende mailer, som mamma sier bak meg her. Håper det går bra med deg! Klemmer fra Ilseng!