onsdag 17. oktober 2007

Solvor i Dar es Salaam!!

Siden jeg ankom Dar es Salaam for ca 2 uker siden, har jeg opplevd utrolig mye. Maa nok innroemme at jeg fikk litt kultursjokk de foerste dagene. Alt var anderledes. Kultur, spraak, levestandar, trafikk, daladala (buss), mat, temperatur, hus, toalett, hiearki, oppdragelse, kleskode, hoeflighet, machokultur..osv. Det var en stor overgang fra aa komme rett fra Norge via Uganda. Nordmenn, dere har saa enormt mye aa vaere takknemlige for!! Etter at det hadde gaatt noen dager, klarte jeg fint aa omstille meg til levemaaten her. Vet dere hva! Jeg savner ikke TV, varmt vann, sittbar toalett, komfyr, masse klaer, dusj, moebler, facebook/internett hver dag, vaskemaskin, oppvaskmaskin, mediautstyr osv. Det er faktisk godt aa leve primitivt, og jeg bryr meg mindre om materielle ting. Jeg har det fint!! :) Befolkningen er ogsaa veldig hjelpsomme. Vi har faatt hjelp og opploering i klesvask for haand, afrikansk matlaging, og hvordan forstaa kulturen bedre. Tror nok at jeg kommer til aa savne nabolaget veldig naar jeg drar. De er fantastiske mennesker, og vi legger godt merke til at de bryr seg om oss og at de setter pris paa oss.

Mzungu har blitt et daglidags uttrykk i Dar. Kan ikke akkurat si at det er mange hvite her. Dersom vi tar oss en tur til sentrum (Posta, City senter), vil vi kanskje se 2 stk i loepet av oppholdet. Saa vi skiller oss ut ja! Vi blir lagt merke til overalt hvor vi gaar, og det er ikke alltid like goey. Naa faar vi erfare hvordan det foeles aa vaere anderledes, og jeg tror at det kan vaere litt sunt aa ha erfart det. Men machokulturen er her i stor grad.

Tro betyr veldig mye for befolkningen, og alle har en Gud de tror paa. Enten er du muslim eller kristen, og tro er ingen privat greie. De spoer rett ut hva du tror paa uten aa noele, og jeg liker det. Aapenhet i forhold til religion er viktig. Jeg misunner den sterke troen de har , for uansett hvordan forholdene er, saa takker de Gud. De er mye flinkere enn nordmenn til aa takke, og etter hva jeg har sett og opplevd i Dar, saa har dem langt ifra saa mye aa takke for enn det nordmenn har.
Takk i vei!! Gud setter pris paa takknemlighet, spesielt fra de som har blitt velsignet rikelig av Gud.

4 kommentarer:

edel sa...

Hei Solvår!
Har akkurat sett et program fra
Etiopia, Tanzania og landet sør for Tanzania. Oppløftene var det ikke. Massevis av aids. Skrekk og gru. Flott at du trives og at nabolaget tar seg av dere. Glad i deg. Mamma

Inki and Ole Einar sa...

Mambo! Høres spennende ut! Kjekt å lese hvordan dere har det! :) Gleder meg til å lese mer! savner deg. Vi har det fint på Mada. Klem fra Inki :)

Torstein sa...

Kjekt å endelig høre fra Tanzania! Håper dere har det skikkelig fint og får en flott og lærerik periode der!

rebecca sa...

hei solvår!
So gøy at du kose deg!!
kjenne meg igjen i tingene du skrive om daladala,doene vatn og at du blir lagt merke te over alt,hehe:P Synest du er kjempetøff solvår:)!!
sku gjerne ha komt å besøkt deg i lag med anne mari og dei..men eg får heller gleda meg masse te å sjå dg når du komme heim igjen..og lesa ka du skrive innpå her!!
Håpe virkelig at du får 7 fantastiske mnd!!
Stå på mzungu!gla i deg..savner deg!
klem rebecca