onsdag 31. oktober 2007

Husmorjentene

Dere skulle sett Sissil og meg paa loerdag. Vi hadde en ordentlig vaskedag. Naa skal dere hoere... Vi stod opp ca. kl. 08, litt klamme og svette etter nok en varm natt i Dar. Deretter spiste vi en god porsjon med kornblanding. "Uten mat og drikke, duger helten ikke"! Det har jeg laert i Norge :D Naar man spiser frokost foerer det alltid med seg litt oppvask. Saa etter frokosten tok vi med oppvasken ut for aa vaske opp. Rett utenfor huset vaart finnes det en slange som vi faar vannet fra. Noen ganger kommer det vann ut av slangen, andre ganger ikke. Vi fylte en balje med vann og puttet oppvasken opp i. Og saa var det bare aa vaske opp for haand, og toerke etterpaa. Som dere sikkert vet saa blir klaerne skitne og klamme etter bruk, og det foerer til det velkjente ordet "skittentoey". Vi har ikke vaskemaskin, saa vi er pent noedt til aa vaske klaer for haand. Nok en balje med vann, litt Omo vaskepulver, roere i vannet for aa loese ut saapa, putte klaerne og alt det som skal vaskes opp i, la det ligge litt, for deretter aa vaske klaerne for haand. Vi ma gnikke og gnu for aa faa det rent, ogsaa maa vi ikke glemme aa skylle ut saapa. Til slutt skal klaerne henges opp paa snora. Dette tar paa baade paa kropp og sjel. Slitsomt og ikke minst vondt for vaare oemfindtlige, pene, hvite hender. Saar paa knoker. Litt blod her og der :D Det skal bli godt aa faa litt herda hender, slik at vi ungaar aa faa saar. Men arbeidsdagen var ikke ferdig der. Gulvet i leiligheten maa jo vaskes, og da for haand. Saa Solvaar tok en klut, la seg ned paa alle 4 og vasket gulvet saa det ble skinnende rent. Nesten som aa komme til et nytt hjem. Og gjett om det var moekkete! Det var sand og haar overalt. Vi faar jo en del besoek, pluss at baade Sissil og jeg roeter litt ;) Da vi endelig var ferdig, var jeg helt kliss bloet av svette. Dermed var det bare aa hoppe i "dusjen". Vi har ikke dusj skjoenner dere. Badet bestaar av gulv med et hull (toalettet), ogsaa har vi en stor donk med vann. Naar vi skal ta en dusj, bruker vi en kanne, fyller den med vann, og heller vannet over oss. Og vannet, saapa og shampoon renner ned i toaletthullet. Jeg husker at den foerste gangen jeg skulle ta en dusj, foelte jeg meg som et steinalder menneske. Men naa finner jeg det veldig enkelt og behagelig. Vannet er godt og kaldt, og i denne temperaturen er det rene herligheten aa faa tatt en dusj. I tillegg bruker du mindre vann, og ikke noe stroem. ENOEK vet dere!! Begynner aa bli veldig flink paa ENOEK altsaa.

Naa vet dere litt om hvordan jeg lever i Dar, men jeg vil at dere skal vite at jeg trives og at jeg setter pris paa alt det jeg har her. Vi har to stekeplater, mulighet paa vann rett utenfor doera, toalett som ser ordentlig ut, hver vaar seng, og det er faktisk ikke alle som har det saa godt som oss. Langt ifra! Folk maa gaa langt for aa faa tak i vann. Felles toalett i nabolaget. Ingen komfyr. Hele familien sover i en seng. Noen paa gulvet. og naa snakker jeg ikke om et faatall, men flertall av befolkningen. Du laerer veldig mye om takknemlighet i Tanzania. Vi passerer tiggere hver dag paa gata. Alt fra barn til gamle. Mange av de som tigger har et handikap. De kan mangle lemmer paa kroppen, bein, armer, fingre, hender, foetter, eller de har alt for tynne bein som de ikke har mulighet til aa gaa paa... Her ser jeg dem hver dag, og allerede naa begynner jeg aa bli vant til det. Det er dumt at det gaar mindre og mindre inn paa meg, men i hvertfall sitter jeg igjen med tanken at "jeg har det veldig godt".

3 kommentarer:

Elisabeth Mulelid Nordstrand sa...

Heisann..saa kolsig a lese om deres opphold i Dar!
Dere er flinke!
Maa hilse Sissil!
klem fra elisabeth

Unknown sa...

Hei Solvår! Morsomt å lese hvordan det går med deg der nede i annerledesland. Høres ut som en helt annen verden i forhold til her jeg sitter i min leilighet på tveita og skriver til deg. Lurer forresten på om jeg skal ta en god varm dusj etterpå... hehe :)Neimen er jeg morsom du! By the way: Det er noen få minusgrader her nå, så vinteren begynner å vise seg fram. Det virker som du har en spennende hverdag. Hvilken mail er det du bruker? Min er mawenners@gmail.com slik at du vet det. Stå på Solvår! Glad i deg!

Tante Marit sa...

Hei Solvår!
Det er veldig morsomt å interes-sant å lese hvordan du har det i Dar, og hvor raskt du venner deg til det nye livet. Ja livet blir nok ikke det samme heretter. Takk for at du skrev så fint brev til mor og far (bestemor og bestefar). Jeg leste det i dag på Grubhol. De var nok veldig takknemlige for det, og vil nok svare deg snart.
Ha det fortsatt riktig godt! Klem fra tante Marit