lørdag 29. november 2008

Er det noe håp også?

"Det er mye fælt som skjer i verden", sier vi når vi legge fra oss avisen. Er det noe håp også?


Jeg leste et intervju av Jan Egeland i Vårt Land 29 november, der han tok opp at verden faktisk har blitt et bedre sted enn siden Berlinmurens fall i 1989. Det mange som ikke oppfatter de håpefulle trendene som skjer i verden. Dersom man ikke trur eller ser at det nytter, mister man håpet og evnen til å jobbe for den gode sak.

Hva har skjedd i fredens sak siden 1989?
  • Antall væpnede konflikter er halvert
  • Den gang døde over 20 millioner barn av underernæring og sykdommer som kan forbygges, nå er det rundt 10 millioner
  • Før var det diktatur som regjerte, nå er det demokrati
  • 15- 20 militærkupp hvert år, nå er det 2-3 stykker
  • Afrika: mange steder har fått fred. Antall folkemord og overgrep mot sivile har gått ned
  • Kongo: den værste konflikten i vår tid! (10 000 kvinner har blitt voldtatt, mennesker på flukt, like mange mennesker har dødd som konsekvens av krigen som det er innbyggere i Norge).

Men det som Jan vil fram til er at vi lykkes mer enn vi mislykkes. Vi redder liv oftere enn vi ser liv går tapt. Vi ser framgang oftere enn vi ser tilbakegang. Verden har blitt litt bedre år for år.

Sitat: "Har du noengang mistet håpet"?
Jan: "...det er følelsen av å dra derifra uten ofrene. Da får jeg følelsen av at vi er de sterke, spreke mannfolkene som går i livbåtene mens kvinner og barn er igjen på et synkende skip".

Jeg husker siste dag på skolen i Dar es Salaam. Barna så opp på meg med et uttrykk i ansiktet som jeg tolket som -"Jasså, så du er en av dem. En av de mange hvite som kommer og går. Ser litt av hvordan vi lever her og hvordan vi har det, men reiser ifra oss etter noen uker, månder og av og til år". Det var en vond opplevelse å skulle si farvel til dem, og jeg følte meg så fryktelig hvit...hvis dere skjønner hva jeg mener. Å dra fra mennesker, og da spesielt barn, som trenger omsorg og hjelp, er ingen god følelse.

Ja, det har blitt gjort mye godt opp igjennom åra, og vi har stor grunn til å fortsette å håpe. Selv om vi får høre mye om elendigheten som skjer rundt i verden, så skjer det faktisk positive ting også. Mange mennesker har viet store deler av sine liv for å hjelpe andre mennesker som er i nød. Og vi kan se at det nytter! Men utfordringen vår må være å forstå at vi og våre etterkommere kan gjøre mye mer. Vi kan klare å bli litt mindre selvsentrerte og bruke litt mer av vår tid på mennesker som trenger en ekstra hånd. Vi har fått til mye, men vi kan gjøre mye mer.

5 kommentarer:

Eirik sa...

BRA!

Solvår sa...

Takk Eirik! Det betyr mye å høre det fra deg :)

Helene sa...

Så fin blogg du har Solvår!! Gleder meg til å lese mer. Visste ikke at du skulle tilbake til Tanzania om noen uker jeg. Wow. Spennende!! Masse god tur og guds velsignelse!! Love from london<3

Solvår sa...

Hei Helene!!
Så godt å høre fra deg! Jepp, Im going back. Nå er det under 2 uker igjen. Kan ikke vente!!!! KOs deg masse i London! Blir det julefeiring der? Klemmer fra Solvår

Helene sa...

Hei igjen du. Nei, det blir norsk jul -og godt er det!! Jul i Kamerun var uforglemmelig og herlig, MEN, du vet jo hva jeg snakker om når jeg sier at det blir godt å feire jul i Norge igjen! Jeg kommer hjem den 22desember, og skal nyte 2 deilige uker med familie og venner i Oslo! Håper eksamen gikk bra? Jeg tenker på deg! klem