lørdag 13. desember 2008

Ødelagte vaginaer!


Vi har hørt om de mange voldtektsofrene i Kongo, og tallet stiger og stiger hver dag som går. Men vi snakker også om brutale gjengvoldtekter der kvinner og barn må oppsøke hjelp i ettertid på grunn psykiske og fysiske problemer.

Jeg leste om et intervju i Vårt Land idag med Denis Mukwege som har blitt en av fremste gynekologene med spesialkompetanse i å lappe sammen og rekonstruere vaginaer, og urinveier eller endetarmer. Det kommer minst 10 ofre fra "seksuell terrorisme" til klinikken hans i Kongo hver dag. Kvinner som kommer blør og er ofte nakne. Urin og ekskrementer renner ut av ødelagte vaginaer. Lidelsen heter "vaginal fistel" og er en unormal åpning mellom vagina og urinveier eller endetarmen. Dette er ofte forårsaket av brutale gjengvoldtekter.

Mukwege forteller om en historie om ei jente som oppsøkte han på sykehuset. Hun hadde blitt voldtatt, og etterpå hadde overgriperne skutt mot kjønnsorganet hennes. Alt var ødelagt.

Dette bildet er tatt i Darfur i Sudan. Kvinner og barn som har bodd i flyktningleire i Darfur må gå stadig lengre turer for å finne brensel. Mange av dem blir overfalt og voldtatt av opprørsgrupper fordi det ikke er nok sikkerhetsstyrker i landet og området.

Jentas største ønske, som hadde opplevd å bli skutt i kjønnsorganet, var at Gud skulle tilgi overgriperne og at de skulle møte ham. For at hun skulle gå videre, måtte hun slippe og tilgi.


Hvor er Gud hen? Er også alle voldtektene av barn og kvinner også en del av Guds plan for dem? Kristne snakker om at Gud har en plan for absolutt alle av oss. Spørsmålet er bare om vi velger å følge Guds plan. Men hva med dem som ikke kan styre sitt liv og ta egne valg? Vi har hørt nok av historier som forteller de grusomste overgrepene ovenfor barn og kvinner. De er hjelpesløse når en gjeng soldater og opprørere tar det de vil ha. Og det er ikke bare sex de vil ha. De stopper ikke der, men fortsetter like godt med å ødelegge kjønnsorganer, kutte over ammede bryst og ødelegge menneskekropp etter menneskekropp. Hva skal til for å stoppe dem? Er det i det hele tatt mulig?

Bibelen snakker om at vi ikke har en kamp mot kjøtt eller blod, men en kamp i ånden. Jeg trur ikke det er Guds plan at et menneske skal bli voldtatt. Jeg trur det Satans verk, for jeg trur på en Gud som vil meg og mine alt godt. Selv om han elsker hver enkelt en av oss, så lever vi i en verden fylt av mye ondt. Det er mye jeg ikke forstår, selv om jeg prøver så godt jeg kan. Voldtekts historier er noe av det værste jeg vet, og jeg trur jeg aldri kunne klart å tilgi i slike situasjoner. Sjel og kropp blir ødelagt, og det varer livet ut. Det er akkurat som å ta et menneske liv, slik jeg ser på det. Kjenner at jeg gleder meg til å komme til himmelen når jeg ser hvor mye vondt som fremdeles finnes i verden. Jeg ber for alle disse som har opplevd å bli voldtatt eller sett på at andre har blitt voldtatt. Må du gi dem den styrken de trenger. La dem holde seg fast til deg og gi dem rikelig av din store kjærlighet. Du ser dine barn lider far. Kom og vær oss nær. Så vil jeg be for voldtektsforbryterne. La dem få se hva som er rett og galt, og la dem bli en del av ditt bud: "gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot det". Amen

1 kommentar:

Kjetil sa...

utrolig bra fyr han legen.tror han har skjønt greia.. stå på solvår! -kjetil