tirsdag 10. februar 2009

Endelig er vinteren her!

En kald morgen. Gradestokken viser minus 15. Den varmeste ytterjakken blir valgt blant de flere jakke alternativene ei norsk jente har. Lue. Skjerf. Votter som tante har tova. Ullvangsokker. Stilongs. Vintersko. Hm, så var det å komme seg ut av den gode varme leiligheten. Kulde møter meg. Det biter i kinna. Oslo-menneskene går stivere syns jeg. Ingen bevegelse i armene under gangen. Armene tett inntil kroppen. Hodet litt ned. Men beina går fort. Veldig fort. Håret blir grått. Også øyenbryna. Alle blir gamle. Morsomt :D

Skoledagen starter. Langrenn klassisk står oppført på timeplanen etter matpausen. Tar på meg masse klær. Vil ikke fryse. Værste jeg vet! Godt innpakket. Tar med meg skiene og stavene og kommer meg ut i det fine vinterværet. Solen lager masse diamanter og krystaller i snøen. Praktfullt. Mange mennesker i skiløypa. Solen skinnner og skinner. Varmen stiger. Må få av meg klær. Var det ikke 15 minus idagmorres? Kan ikke være mer enn toppen 5 minus nå. Nydelig vær og skiføre. Fryser ikke. Vil at timen aldri skal ta slutt. Nyte været og vintern i skiløypa. Godt å være norsk! Vinter! Endelig!

Mange klager. For kaldt. Trafikken stopper opp. Masse snø. Få det bort! Gravlagte biler. Trikker og t-baner som står stille. Forsinkelse. Våte klær. Fryser. Oppgitte mennesker. Ingen ting fungerer! For sent til jobb og skole. Håpløst. Håpløst.

Må smile. Ah, dette har vi godt av. Vi kan ikke ha kontroll på alt. Trur nordmenn ikke takler å miste kontroll. Morsomt. Mange reaksjoner. Men ett vet jeg, jeg er glad for at vinteren er her. Om jeg så må fryse litt. Jeg er nordmann. En ekte nordmann. Nyt snøen mens den ennå er her. Kle deg godt. Ta med venner ut i vinterværet. Lek i snøen. Gå på ski. Ta akebrettet opp i de bratteste bakkene. Lev livet som en ekte nordmann. Livet er herlig. Kjenn på følelsen. Smil. Le. Gled dere over vintere!

6 kommentarer:

Therese sa...

Jeg vil også ha vinter! Hatt to uker vinter på nesten to år, det er for lite!
Men du må i alle fall kose deg da:)

Solvår sa...

Hei Solvår!
Rart, første gang jeg har sagt det til noen. Det er jo bare jeg som heter Solvår her i verden :) Så hyggelig at du stakk innom. Vil veldig gjerne ta turen innom din blogg også.
:)

Kamilla sa...

Hei Solvår. Så morsomt at du skriver blogg om livet ditt i Oslo! Jeg har så lyst til å gå på NIH selv, kan du ikke skrive litt om det? Hva går du osv? :)

Solvår sa...

Hei Kamilla! Det var lenge siden. Jo, selvfølgelig kan jeg det. Jeg har allerede begynt å skrive litt, men det har gått for det meste om mine tanker og opplevelser rundt Afrika. Du kjenner meg. hehe. Afrika er lissom greia. Men nå skal jeg bli flinkere til å lande litt mer på norsk jord :) Bare still spørsmål angående NIH. Jeg digger studiet mitt. Det første basisåret.

Kamilla sa...

Så utrolig spennende! Det er akkurat det jeg vil, og deretter IKU-kurset med opphold i Afrika. Var det vanskelig og komme inn? Og hvor mange kommer inn i forhold til søkere på basisåret? :)

Solvår sa...

Du må bestå opptaksprøva, men hvis du øver på forhånd så er det ikke noe problem. Trur det var rundt 400 søkere i år, også er det 120-130 som kommer inn. det er et veldig bra år. Og det skader ikke å prøve. :D Du vil ikke angre