mandag 12. november 2007

How to take the Daladala!!

Vi staar langs vegen aa venter. Det tar ikke lange tida foer vi faar oeye paa daladala'n vaar. Jeg strekker ut haanda i tegn paa at den skal stoppe. Daladala'n kommer i stor fart, men klarer allikevel aa stoppe saa og si rett foran oss. Foerst da ser jeg at bussen er stappfull. Busskonduktoeren henger ut av daladala'n som en port for aa holde menneskene inne i bussen. Litt usikker paa om jeg kommer til aa faa plass presser jeg meg inn i daladala'n. Joda, vi faar alltid plass til noen fler. I daladala'n er alle hjertlige velkommen! Mellom skolebarn, forretningsmenn, ungdommer, en dame med hoener i veska, en mann med en svaer dunk med vann, svette kropper, store kropper og konduktoeren som har gitt opp aa samle inn penger for bussturen, staar ei blond mzungu. Hun begynner aa kjenne varmen og svetten paa kroppen. Armhulen til en mann befinner seg rett ved ansiktet, og mzunguen kan kjenne alle kroppene rundt seg. Selv om det er trangt og intimt finner jeg situasjonen sosialt og koselig. Vi gir hverandre smil, vennlige blikk, en liten morsom kommentar i ny og ned, og vi forsikrer oss at alle har det bra. Daladala'n beveger seg sakte men sikkert framover i morrasroesjet. Andre daladalar trenger seg paa for aa faa plass i koeen etter en busstopp. OY, det var centimeter fra vi kraesja!! Alt er i orden, saa vi kjoerer videre. Langs vegen ser jeg alle slags mulige selgere som roper ut for aa faa noen til aa kjoepe varene. Kjoep dagensavis, epler, leker, fotballer, vann, bananer eller lommetoerkle! Selgerene loeper ved siden av biler, daladalar, sykler, kjerrer. De trenger god utholdenhet for aa holde farten med kjoeretoeyet dersom de skal selge noe.

Kroppen begynner aa verke litt der jeg staar sammenklemt inne i daladala'n . Svetten paa kroppen bestaar naa av andres kroppssvette og selvfoelgelig min egen. En saftig blanding. Daladala'n stopper paa siste holdeplass og alle kommer seg ut av bussen paa litt forskjellige maater. Noen klarer aa skalle hodet i doerkarmen paa vei ut. Pole, asante :) Noen kommer seg ut paa en elegant maate, mens andre presterer aa snuble paa vei ut. En strekker ut en haand for aa hjelpe vedkomne opp fra bakken, og forsikrer at alt er i orden.
Ja, det var nok en busstur i Dar :)

Ingen kommentarer: