onsdag 28. november 2007

Lekebilen

Paa veg til bussholdeplassen faar jeg oeye paa en liten gutt som skal krysse vegen. Den hvite skjorta er moekkete med noen opprevne knapper. Shortsen rekker gutten til litt over knaerne. Den sitter stramt over rumpa og laara. Bukseknappen er borte, og smekken er halvveis igjen, men shortsen er fremdeles brukelig. Jeg faar oeye paa en leke som han har festet i en snor. Det ser ut som en bil i foerste oeyekast. En blank bil med blaa hjul. Etter aa ha sett litt naermere paa bilen oppdager jeg at bilen er lagd av en vannflaske med blaa vannflaskekorker som hjul. Mens jeg betrakter bilen og den skjoenne gutten gaar det opp for meg hvor mye en leke kan glede et barn. Gutten betrakter bilen og passer godt paa den mens han trasker over vegen. Han smiler til meg, og jeg gir han et stort smil tilbake. Maaten menneskene i Dar benytter seg av alt og ingen ting fasinerer meg. I Norge ville aldri et barn hatt en lekebil lagd av en plastikkflaske og korker. Det er for simpelt!

3 kommentarer:

Kjetil sa...

Primitive leker er genialt! I tillegg til all moroa gir det rom for imagination( kommer ikke på det norske ordet ). Ser ut som du har det fint i Tanzania S, kos deg fremover så sees vi i april..!

Thiago sa...

Anyway, it's always a car, or the best car for him. Good reflection.
Vi snakkes

Johannes sa...

Thiago har lært seg norsk! stand on!